Espuma je již minulostí. Přinesla ale cenné zkušenosti
Ústí n. O./Kuressaare – Poslední setkání osmi evropských škol, které se podílejí na společném projektu Espuma, zavedlo jeho účastníky do Pobaltí. V estonském Kuressaare totiž sídlí jedna z partnerských škol – Regional Training Centre. Od 4. června se na dalekou cestu vydala také delegace ústecké „umprumky“ – z pedagogů Alena Marková, Hana Havlová a Bohuslav Špaček, za studenty pak již úspěšný absolvent Petr Břenek a Jakub Brokl z 2. ročníku. Co přinesl závěrečný „meeting“ a celé bezmála dvouleté snažení ústecké škole?
Možnost zajímavého porovnání
Cílem Espumy byla výroba funkčního dávkovače pěnových hmot, který lze uplatnit v gastronomických provozech. Kromě toho vznikla také kuchařka s národními recepty všech zúčastněných států. Střední škola uměleckoprůmyslová se podílela výrazně na obou jmenovaných částech. Jelikož se finální prezentace konala v dubnu na půdě německého Ibbenbürenu, mělo poslední setkání v Estonsku spíše bilancující ráz. „Skutečně jsme hodnotili projekt jako takový. Mohli jsme si také v pátek prohlédnout partnerskou školu, což nám i našim studentům přineslo možnost zajímavého porovnání,“ uvedla pedagožka Alena Marková a doplnila: „Vyučuje se zde totiž obor Art and design blízký těm našim. Od estonské školy vzešel zájem pokračovat na spolupráci s naší školou v rámci programu Erasmus plus, který by byl zaměřen na mobilitu studentů. s vyučující školy, která má současný projekt na starost, jsem hovořila o možnostech týdenních stáží našich studentů v partnerské škole a naopak.“
Noví známí, nové prostředí, cizí jazyk
Pro učitele, ale především studenty mají projektová setkání další důležitý rozměr – možnost poznat nové prostředí, kulturu, zvyky. V Estonsku byla na programu návštěva historické části hlavního města Tallinn. Alena Marková z pozice vyučující anglického jazyka zmínila ještě jeden důležitý prvek. „Budoucí možná spolupráce by mohla být pro studenty atraktivní, umožnila by jim poznat prostředí jiné školy. Jako angličtinářka pozitivně hodnotím nutnost využití cizího jazyka v praxi, kdy by pro naše studenty bylo snazší absolvovat toto setkání ve škole, která má angličtinu jako druhý jazyk, než v severských státech nebo anglicky mluvících zemích.