Jde nám o kvalitu, AI nemá duši

Umprumka pod ředi­tel­kou Martinou Novozámskou nabíd­ne dal­ší dva umě­lec­ké obory.

Změny, kte­rý­mi nyní pro­chá­zí zdej­ší umprum­ka, pat­ří za 130 let její exis­ten­ce k těm vůbec nej­vý­raz­něj­ším. V are­á­lu býva­lé tex­til­ky Perla ros­tou díky inves­ti­ci Pardubického kra­je nové ate­li­é­ry. Do škol­ní­ho roku 2025/26 půjde ško­la se dvě­ma nový­mi umě­lec­ký­mi obo­ry zamě­ře­ný­mi na ani­ma­ci a video, kte­ré dopl­ní pěti­ci stá­va­jí­cích, a záro­veň už defi­ni­tiv­ně bez stro­ja­řů. „Je to při­ro­ze­ný vývoj. Není mož­né, abychom byli roz­kro­če­ni do dvou napros­to odliš­ných oblas­tí,“ říká Martina Novozámská, kte­rá dru­hým rokem SŠUP vede a nevy­lu­ču­je její budou­cí trans­for­ma­ci na ško­lu čis­tě výtvarnou.

Jeden ze dvou nových obo­rů bude zamě­řen na ani­ma­ci. Co ved­lo k jeho oddě­le­ní od gra­fického desig­nu?

Důvody jsou dva. Jednak je na gra­fic­ký design dlou­ho­do­bě vel­ký pře­vis ucha­ze­čů. Zároveň se ani­ma­ci už v sou­čas­né době učí, ale hodi­no­vá dota­ce není vel­ká, při­tom se jí hod­ně stu­den­tů chce věno­vat a jsou šikov­ní. Pravidelně s ani­mo­va­ný­mi fil­my vyhrá­vá­me sou­tě­že, účast­ní­me se Studentského desig­nu, jsme v užších výbě­rech. Po kon­zul­ta­cích se sou­čas­ným vedou­cím výtvar­ných obo­rů jsem obor ani­ma­ce už měla v kon­cep­ci, se kte­rou jsem se hlá­si­la do výbě­ro­vé­ho řízení.

Je cílem při­lákat i více stu­dentů, navý­šit jejich počet?

Početní navý­še­ní nebu­de až tak vel­ké. Maximální počet je pět­a­dva­cet žáků dohro­ma­dy obou gra­fic­kých obo­rů: tis­ko­vých tech­nik i animace.

U druhého nového obo­ru zamě­řeného na video je to stejné?

V sou­čas­né době máme obor Užitá foto­gra­fie a média, nejmlad­ší z našich obo­rů, kte­rý se ve ško­le učí od roku 2009. Tady je pří­běh vzni­ku nové­ho obo­ru tro­chu jiný. Talentové zkouš­ky u nás děla­la řada ucha­ze­čů, kte­ří si nako­nec zvo­li­li jinou ško­lu, kde video nabí­ze­jí už od prv­ní­ho roč­ní­ku. O tyto žáky jsme při­chá­ze­li, u nás se totiž video učí aktu­ál­ně až od tře­tí­ho roč­ní­ku a řada zájem­ců nechtě­la tak dlou­ho čekat. Počítáme s maxi­mál­ním počtem deset žáků videa a stej­ný počet fotografie.

Vedle vyš­ší­ho zájmu stu­den­tů jde o to, že ško­la sle­du­je aktu­ál­ní trendy?

Určitě ano, pohyb­li­vý obraz je pro sou­čas­nou mla­dou gene­ra­ci mno­hem při­taž­li­věj­ší. Jako pro­fes­ně bytost­né­ho foto­gra­fa mě to tro­chu mrzí, zasta­ve­ný obraz má své kouz­lo, ale i výtvar­ný svět se vyví­jí a je dob­ré na to reagovat.

Nový obor zna­me­ná nut­ně i nové peda­go­gy?

V per­so­nál­ní rovi­ně to pro nás není slo­ži­té. V budouc­nu bude­me hle­dat něko­ho dal­ší­ho, ale na nej­bliž­ší škol­ní rok to urči­tě není nutné.

Ve ško­le dochá­ze­lo k vel­ké gene­rač­ní obmě­ně, ke kon­ci uply­nu­lé­ho škol­ní­ho roku odchá­ze­lo osm kole­gů. Ale zvlád­li jsme to a nabí­rá­me lidi už pro­fes­ně zdat­né, se zku­še­nost­mi z obo­ru. Někteří naši noví vyu­ču­jí­cí jsou také absol­ven­ty ško­ly, což je vel­mi pozitivní.

Proměna ško­ly zahr­nu­je ved­le díl­čích změn i velké. Zejména útlum stro­jař­ských obo­rů, zůsta­ne pou­ze rekla­ma. Zažívá nyní SŠUP nej­vět­ší změ­ny ve své his­to­rii?

Nevnímám změ­ny jako až tak radi­kál­ní, ale to jis­tě vyplý­vá i z mého zamě­ře­ní a také nepří­liš dlou­hé­ho půso­be­ní ve ško­le. Strojírenské obo­ry byly u nás v útlu­mu už del­ší dobu a teď nám kon­čí posled­ních pět mecha­ni­ků. Je to při­ro­ze­ný vývoj. Sleduji ško­ly v oko­lí a jejich vyba­ve­ní stro­jí­ren­ských obo­rů je na jiné úrov­ni. Není mož­né, abychom byli roz­kro­če­ni do dvou napros­to odliš­ných oblastí.

Profilace vede k tomu, že si jed­not­li­vé ško­ly najdou své a nemu­sí si nut­ně konkurovat?

Ano. V žád­ném pří­pa­dě není cílem navy­šo­vat nějak nesmy­sl­ně počty žáků. Jde nám o kvalitu.

Reakce zři­zo­va­te­le na ambi­ci mít nové obo­ry byla sou­hlas­ná, nebo jste jej muse­la pře­svědčovat?

Zabralo to poměr­ně dost času a ener­gie. Jsem ráda, že jsme se shod­li na tom, že není nut­né držet stro­jí­ren­ské obo­ry dál. Absolvovala jsem jed­ná­ní s vedou­cím odbo­ru škol­ství, rad­ním zod­po­věd­ným za tuto oblast, nako­nec i panem hejtma­nem. Jejich pod­po­ru jsem cíti­la, nemě­li dokon­ce pro­blém vidět ško­lu do budouc­na jako čis­tě výtvarnou.

Podpora se musí zrcadlit ve výstav­bě ate­liérů…

Ateliéry ros­tou a to je urči­tě dob­ře. Musíme se ale popa­so­vat s tím, že nemě­ly žád­nou pro­sto­ro­vou rezer­vu. My jsme totiž ško­la, kte­rá je pro­sto­ro­vě extrém­ně nároč­ná. Je to jiné než v pří­pa­dě gym­ná­zia nebo lycea. Naštěstí může­me vyu­žít pro­sto­ry prá­vě po stro­jí­ren­ských obo­rech, situ­a­ce je řešitelná.

Umělec­ko­prů­mys­lo­vá ško­la zpra­vi­dla cílí na pře­sah do pra­xe, řeši­lo se to i ve vzta­hu k novým obo­rům?

Pokud se jed­ná o pra­xi v prů­bě­hu stu­dia, samo­zřej­mě povin­nou absol­vu­jí. Zároveň se zapo­ju­je­me do růz­ných pro­jek­tů, kte­ré se blí­ží reál­ným zakázkám.

Školu zna­jí v Ústí jako tex­til­ku, názvů ale měla víc. Nebude se sou­čas­ná umě­lec­ko­prů­mys­lo­vá měnit?

Název ško­ly urči­tě měnit nebu­de­me, vždyť máme obor prů­mys­lo­vý design, kde návaz­nost na prů­my­sl vždyc­ky je. To samé pla­tí pro video i ani­ma­ci, jejich pro­po­je­ní s her­ním či fil­mo­vým prů­mys­lem. A moh­la bych tak pokra­čo­vat u vět­ši­ny oborů.

To je jis­tě dob­rá zprá­va pro rodi­če, že jejich děti nebu­dou jen navr­ho­vat, ale tvořit reálné.

To dou­fám. Loni bohu­žel hod­ně nega­tiv­ně rezo­no­va­la kam­paň kolem umě­lé inte­li­gen­ce. Najednou měli zájem­ci o stu­di­um strach, že nebu­dou mít do budouc­na prá­ci. Projevilo se to tře­ba na niž­ším počtu zájem­ců o stu­di­um foto­gra­fie. Ale to už, dou­fám, odeznělo.

Proč mys­líte?

Co doká­že­me děti napříč vše­mi obo­ry nau­čit, je samo­stat­nost, schop­nost spo­lu­prá­ce. Mimochodem ti šikov­ní si ve tře­tím roč­ní­ku doká­ží už vel­mi sluš­ně při­vy­dě­lá­vat – foto­gra­fo­vé či gra­fi­ci zís­ká­va­jí už během stu­dia u nás prv­ní zakázky.

Navazujete cíle­ně spo­lu­práci s fir­ma­mi?

Ano, i díky pomo­ci zři­zo­va­te­le. Teď napří­klad s P-pin­kem, pod­ni­ka­tel­ským inku­bá­to­rem. Příští týden už máme výjezd do kon­krét­ní fir­my. Myslím, že jsme na podob­né věci ide­ál­ní ško­la. Pomáháme napří­klad s pro­pa­gač­ní­mi mate­ri­á­ly, tře­ba pro peda­go­gic­ko-psy­cho­lo­gic­kou porad­nu či dal­ší ško­lu ve městě.

Mluvila jste o AI, vel­ké téma sou­čas­nos­ti a dis­ku­tu­je­te je se stu­den­ty. Jací vůbec jsou v porov­ná­ní s minu­lý­mi lety?

Jsou sebe­vě­do­měj­ší, než byli dřív. Ale liší se rok od roku, tří­da od tří­dy. Třeba dva roky zpát­ky byla pro absol­ven­ty umě­lá inte­li­gen­ce vylo­že­ně stra­šák a trá­pi­lo je to.

A trá­pí pořád?

Já mys­lím, že už méně. AI nemá duši. Zatím je to z mého pohle­du dob­rý slu­ha a špat­ný pán.

Jste dosta­teč­ně pruž­ní na to, abys­te AI doká­za­li do výu­ky aplikovat?

Ano. A tohle je jeden z důvo­dů, proč mám ráda mla­dé kole­gy. Přináší svě­ží vítr, záro­veň se už s nový­mi tech­no­lo­gi­e­mi v pra­xi setka­li a rádi experimentují.

Po letoš­ních při­jí­máč­kách bude port­fo­lio umprum­ky čítat sedm umě­lec­kých obo­rů a prů­mys­lo­vý obor rekla­ma. Je to koneč­né čís­lo, nebo máte plány na dal­ší roz­ši­řo­vá­ní?

Ze stra­ny zři­zo­va­te­le byla nazna­če­na poptáv­ka i návrh na čis­tě výtvar­nou ško­lu, jak jsem již zmi­ňo­va­la. Ale to je hud­ba budoucnosti.

Nový škol­ní rok s nový­mi obo­ry zna­me­ná i pro vás novou výzvu?

Ano, jsem zvě­da­vá. Hlavně na stu­den­ty nových obo­rů, zda budou jiní. A jaká bude ode­zva ze stra­ny ucha­ze­čů. Protože roz­dí­ly pozná­te u gra­fi­ků, foto­gra­fů, žaček z inte­ri­é­ru nebo oděv­ní­ho designu.

JAN POKORNÝ